КЗП с лекция за защита на потребителите при пазаруване в интернет
Публична лекция на тема „Защита на потребителите при пазаруване в интернет" с гост-лектор Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите, се проведе в УНСС.
Събитието е част от меморандума за сътрудничество между УНСС и КЗП и е организирано от Научноизследователския център по търговия.
Събитието откри доц. д-р Бисер Петков с представяне на лектора като изрази задоволство от многогодишното сътрудничество между катедра „Икономика на търговията“ и КЗП, продължило в рамков договор за сътрудничество между двете страни.
Проф. Цветана Стоянова поздрави от името на ректора проф. д-р Димитър Димитров и от свое име Научноизследователския център по търговия за инициативата и за това, че реализацията на меморандума, който е подписан миналата година, намира израз с тази публична лекция по много актуална и интересна тема. Проф. Стоянова представи факти, според които „в България почти 52% от фирмите, които предлагат търговия имат и уеб сайтове, но само 11, 8% продават онлайн“. Тя обърна внимание на значителния ръст на приходите, които фирмите предлагащи стоки и услуги в интернет реализират през последните 2 години. „През 2020 г. почти за 2 млрд. лв. е била търговията в интернет, докато за 2021 г. тя вече е за 2,4 млрд. лв., а прогнозите за 2022 г., са за близо 3 млрд. лв.“. Проф. Стоянова коментира, че от една страна това е добре, но от друга – това е предпоставка и за недоволство на част от потребителите за нарушени права и в тази връзка, лекцията на г-н Маргаритов е много полезна за студентите.
Г-н Димитър Маргаритов в началото на лекцията изказа удовлетворение от меморандума с УНСС. Той представи институцията, която оглавява, нейната дейност, както и историята на потребителските права и създаването на законови рамки за потребителската защита. Той посочи, че на този етап най-актуалната тема в този контекст е онлайн търговията. „Към днешна дата в България има добро законодателство и институционално обезпечаване“.
Г-н Маргаритов изясни каква е структурата на Комисията за защита на потребителите и как функционира, за да ги защити. Той уточни, че за дейността на КЗП е много важен превантивният контрол.
В основната част на лекцията г-н Маргаритов подчерта, че интернет търговията се развива бързо, с тенденция да стане преобладаваща. Той обърна внимание на предимствата на тази търговия и допълни, че потребителите в интернет наред с правата на офлайн потребителите имат и правото да се откажат и върнат закупените стоки. Лекторът разгледа с примери „подводните камъни в онлайн пространството“ и кои са индикаторите като нереално ниска цена, липсата на нужните контакти и друга задължителна информация.
Председателят на Комисията за защита на потребителите представи измененията в Закона в защита на потребителите, които ще влязат в сила през месец май и които ще създадат условия за още по-добра защита.
В заключение лекторът посъветва студентите да бъдат разумни и хладнокръвни като потребители и да пазарува разумно.
Лекцията се излъчваше и в MS Teams и продължи с дискусия.