Катедра „Медии и обществени комуникации“ проведе първото издание на „Форум по бизнес журналистика“
Катедра „Медии и обществени комуникации“ организира първо издание на „Форум по бизнес журналистика“ на тема „Търси се бизнес журналист“.
Участници бяха главни редактори и ръководители на най-влиятелните икономически медии в страната като в. „Капитал“, сп. „Икономика“, сп. „Forbs България“ сп. „Мениджър“, в. „Банкер“, Money.bg, Bloomberg TV Bulgaria, сп. „BGlobal“.
Целта е събитието да се превърне в ежегоден форум за представяне на икономическите и бизнес медии в България, за спецификата на работата им, предизвикателствата пред висшето образование по журналистика и практиката, както и за осъществяване на връзка между студентите по „Медии и журналистика“ и „Медия икономика“ и медиите, търсещи стажанти и млади журналисти.
На откриване на събитието доц. д-р Стела Ангова, ръководител катедра „Медия и обществени комуникации“ обърна внимание, че от две години се работи по идеята за този форум. „На тази първа среща в такъв формат ще поставим фокус върху това какви качества трябва да притежават младите хора, които отиват да работят в икономически медии.“ Тя припомни изследване, направено от катедрата за това какъв трябва да бъде съвременния журналист, според което са излезли интересни резултати в каква посока трябва да се надгражда в професията на журналиста – запазване на фундамента и развиване на умения за дигитален разказ и стратегически действия.
Доц. Ангова поясни, че в аудиторията се говори със студентите по тези теми. В учебните планове на специалностите са включени дисциплини, насочени към финансиране на медиите, медиен мениджмънт и икономическо съдържание. „За нас е важно да имаме редовен разговор с бизнес медиите, студентите да бъдат активна част него и да превърнем това събитие в ежегодно издание“.
Доц. д-р Стела Ангова |
Ректорът проф. д-р Димитър Димитров, заяви, че УНСС е единственият университет, който е специализиран в бизнес журналистика и подчерта, че катедра „Медии и обществени комуникации“ полага много усилия и в областта на медийната грамотност. Той припомни, че заедно с няколко университета е създадена Телевизионна академия, която ще се развива в бъдеще, защото е перфектният начин студентите заедно с преподавателите да се сблъскат с практиката и да бъдат оценени. Проф. Димитров обърна внимание, че без усилия няма как да се постигнат добри резултати. „Искаме да дадем на нашите студенти възможност да събират опит още от студентската скамейка.“
Ректорът покани медиите да сключат споразумение за сътрудничество с УНСС.
Ректорът проф. д-р Димитър Димитров |
Г-н Ангел Стойков, председател на Студентски съвет поздрави катедра „Медии и обществени комуникации“, че успява да организира подобен тип семинарни занятия за своите студенти, в които да скъсява връзката между студентите и бизнеса, защото бизнесът за тази катедра са медиите. Колкото повече подобни събития се организират в университета, толкова той ще може да показва колко знаещи и можещи студенти има и колко добре те могат да се позиционират на пазара на труда. През последните години за мен се открои една дума, която може да опише какво трябва да притежава всеки млад човек, за да може да продължи своето израстване и надграждане – той трябва да бъде адаптивен. Ако успява да се адаптира в непознати за него ситуации и има критично мислене ще продължава да надгражда себе си.“
Г-н Ангел Стойков |
Модератори на форума бяха д-р Георги Минев и гл. ас. д-р Илия Вълков от катедра „Медии и обществени комуникации“ – и двамата избрали едновременно академична и медийна кариера.
Д-р Георги Минев, който е и главен редактор на Money.bg, направи аналогия с футбола и сравни винаги търсената позиция на вратаря с бизнес журналистиката, която е нишово поле в цялата журналистика и как започвайки като бизнес журналист, отново се е почувствал в ролята на вратар. „Една от идеите на този форум е да показваме на студентите какви възможности има и какво се изисква от тях.“
Д-р Георги Минев |
Д-р Илия Вълков, който е и зам.-главен редактор на сп. „Мениджър“, подчерта, че темата на форума „Търси се бизнес журналист“ е дошла като идея логично без трудности. Той предложи на медийните гости да споделят със студентите важността на бизнес журналистиката и конкретни качества, които медиите търсят при наемането на кадри.
Д-р Илия Вълков |
Беше дадена думата и на д-р Весислава Антонова, също преподавател в катедрата и гл. редактор на сп. „Мениджър“. Тя обърна внимание, че намалява броя на професионалните журналисти, имащи уменията, знанията и качествата да пишат по специализирани теми и по-специално в нишата на икономическата журналистика. „Причината за тази кръгла маса е, че е резонно в икономически университет да се говори и преподава повече бизнес журналистика.“ Тя препоръча на студентите книгата на Крис Руш „Бъдещето на бизнес журналистиката“, за да разберат защо е важна именно тази журналистика и защо е престижно да си бизнес журналист.
Д-р Весислава Антонова |
Г-н Ивайло Станчев, управляващ редактор във в. „Капитал“, разказа за времето, когато е бил студент по журналистика в УНСС и как с неговите състуденти са искали от ръководството на университета да се премахнат всички икономически специалности. Навлизайки в практиката обаче, още като студент разбира колко важно е това знание. За него днес икономическите специалности трябва да са задължителни, не само за бизнес журналистиката, а при подготовката на всеки журналист.
Г-н Ивайло Станчев |
Според г-н Алексей Лaзаров, главен редактор на в. „Капитал“ това, което липсва в момента е разказването на добри истории, а не бизнес писането на важни неща, които трябва да бъдат разказани. Това, което все още не е измислено, е как да разказваме това, което се случва по различен и интересен за хората начин. Той сподели, че когато във в. „Капитал“ търсят журналист, се насочват към хора, които искат да разказват интересни истории по нов начин.
Г-н Алексей Лaзаров |
Г-н Веселин Димитров, редакционен директор на сп. „Forbs България“ обърна внимание на два момента. „Бизнесът иска да разкаже своята история и започва да се конкурира с медиите“. Той даде пример с любимия си футболен отбор в Бремен, Германия, който е „узурпирал“ всички медийни канали – има уеб страница, Facebook и Instagram. „Дали ще е футболен отбор или бизнес, те искат да се конкурират с медиите.“ Вторият важен за него момент е ситуацията, при която се оказва, че журналистът трябва да разказва история по начин, по който разказва или иска да бъде разказвана от бизнеса, в същото време трябва да се опитва да прави и обективна журналистика. Това трябва да спре.“ Според него сред уменията на добрия бизнес журналист е да може да събира качествена информация, да разказва добра история и да е обективен.
Г-н Веселин Димитров |
Г-жа Елена Кирилова, водеща на UpDate и анализатор технологии в Bloomberg TV Bulgaria, бакалавър, магистър и доктор в УНСС, а в момента и преподавател в медийната катедра, каза, че забелязва колко плахо студентите подхождат и ги е страх от бизнес журналистиката, когато отидат да работят в медиите. Тя се обърна към студентите – медиите ви очакват. „Ще успеете, стига да сте достатъчно любопитни, да искате да се учите и да сте търпеливи.“
Г-жа Елена Кирилова |
Г-н Стефан Антонов, сп. „BGlobal, почерта, че пътят за изграждане на един бизнес журналист не спира.
Г-н Стефан Антонов |
Г-н Иван Рачев, зам.-гл. редактор дигитално издание на в. „Банкер“, посъветва студентите: „Трябва да сте компетентни, за да не ви лъжат, и да бъдете благородно агресивни. Да можете да разказвате истински истории.“ Той обърна внимание, че за да се пише кратко, трябва да се знае много.
Г-н Иван Рачев |
Според г-жа Татяна Явашева, сп. „Икономика“, за добрия бизнес журналист е нужно: „Да иска и да усеща, че има желанието да е в тази професия, да има чиста съвест. Всичко е свързано с постоянно натрупване на знания.“
Г-жа Татяна Явашева |
Катедра „Медии и обществени комуникации“ и представителите на икономическите медии ще продължат своето сътрудничество чрез различни дискусионни формати и съвместни събития.
Студенти, преподаватели и бизнес редактори дискутираха не само качествата на бъдещите журналисти, но и нуждата от качествено медийно съдържание |