Факултет "Икономика на инфраструктурата"

Проф. д.н. Любомир Стойков представи новата си книга „Публична комуникация и медиаморфози“

понеделник, 19 юни 2023 7:50

петък, 16 юни 2023 15:00

„Публична комуникация и медиаморфози“ е най-новата книга на известния български учен, журналист, културолог, медиен PR и лайфстайл експерт и преподавател в катедра на ЮНЕСКО „Медии и обществени комуникации“ - проф. д.н. Любомир Стойков.

Монографията на проф. Стойков е своеобразно обобщение на неговия научен, изследователски и практически опит. В нея той прави професионална дисекция на важни и актуални комуникационни и политически феномени като имидж и политическа комуникация, политеймънт, политика и попкултура, дигитален PR, комуникация в пандемия, инфотеймънт, медийна динамика и комуникационни рефлексии.

Проф. д.н. Любомир Стойков

Проф. Стойков за първи път добавя и откроява ролята на лайфстайла към съществуващата дефиниция на т. нар. политеймънт. Неговото определение гласи: „Политеймънт е постмодерна форма на политическа комуникация, която интегрира политика, лайфстайл и развлечение с цел достигането до максимален брой хора.“ Професорът нюансира сходствата и дисонансите между имидж, репутация и авторитет и в присъщия си стил безкомпромисно анализира големите имиджови гафове в политическата комуникация. Аргументирано са обяснени емблематични поведенчески грешки на световни лидери и държавници като Доналд Тръмп, Джо Байдън, Владимир Путин, Борис Джонсън, Себастиан Курц, Йошихиде Суга, Сана Марин, Джордж Уокър Буш, Никола Саркози, Силвио Берлускони и др.

Теоретичната конструкция на монографията на проф. Стойков е изградена и върху анализ на малко известни казуси от публичния и личен живот на редица политически знаменитости в човешката история – Уинстън Чърчил, Адолф Хитлер, Й. В. Сталин, Елизабет ІІ, Маргарет Тачър, Дж. Ф. Кенеди, Франсоа Митеран, Бил Клинтън, Франсоа Оланд, Ангела Меркел и др.

За новата книга проф. д.н. Любомир Стойков отбелязва: „Стремял съм се  да интегрирам централни и значими масиви за медийната и комуникационна динамика през  последните десетилетия. Целта ми е да представя водещи характеристики и ключови промени във връзките с обществеността и медийния свят, осъществени в резултат на разместванията на социалните тектонични плочи, както и благодарение на социалните мрежи, социалните медии и присъщия им дигитален инструментариум“.

Проф. Стойков подчертава някои от най-съществените причини за големите гафове в поведението и общуването на политиците, както и на важните предимства на дигиталния PR, и на предизвикателствата пред комуникацията в пандемични условия. По-нататък авторът подчертава: „Неопостмодерните критерии към качествената наука и теория все повече изискват хибридизация между фрагментарното и концептуалното, емоционалното и рационалното, динамичното и статичното. Ще бъда удовлетворен, ако съм запълнил – макар и частично, с качествено съдържание съществуващите комуникационни и медийни ниши. Защото новото в науката е немислимо без дръзкия анализ на маргиналните, „остатъчните“, „подценяваните“ и високомерно пренебрегвани явления.“

Рецензентите на новата книга проф. д.ф.н. Милко Петров, проф. д-р Ефрем Ефремов и доц. д.н. Мария Попова я оценяват като класика в раздела на българското медиазнание, настолно четиво за всеки, който иска да учи PR, комуникации, журналистика, като изключително компетентно и задълбочено изследване на процесите в съвременната публична комуникация.

Официалната премиера на книгата „Публична комуникация и медиаморфози“ на проф. Стойков се състоя в аула „Магна“ на Факултета по журналистика и масова комуникация. Монографията е издадена от Университетското издателство „Св. Климент Охридски“ и Факултета по журналистика и масова комуникация. Книгата е писана в продължение на 15 години и е в обем от 328 страници.

В представянето на уникалния труд участваха проф. д-р Николай Михайлов, проф. д.ф.н. Валери Стефанов, проф. д.ф.н. Милко Петров, проф. д-р Ефрем Ефремов, Валерия Велева, доц. д.н. Мария Попова и Кристина Патрашкова. Всички те високо оцениха труда на проф. Любомир Стойков, отбелязвайки както голямата му научна стойност, така и неговата практическа приложимост. Според тях, авторът надгражда и интерпретира концепции, възгледи, понятия и медийни модели. В разгърналата се дискусия след представянето на монографията се включиха психологът Ани Владимирова, гл. ас. д-р Мария Николова, проф. Петко Тодоров, проф. Минка Златева, проф. Ивайло Христов, проф. Николай Михайлов, Десислава Паунска и др. 

Водещият проф. Николай Михайлов подчерта, че монографията е много значимо и задълбочено изследване в областта на съвременната медийна култура. Проф. Валери Стефанов изтъкна, че имиджът на съвременния политик е тежко болен и книгата на Любомир Стойков е в състояние да спомогне за неговото оздравяване. Валерия Велева характеризира монографията като „мини библия, предлагаща безценни рецепти за политическа комуникация“, а Кристина Патрашкова я окачестви като изключително полезно и ценно четиво за политици, журналисти и студенти по медии и журналистика.  


Името и творческата биография на проф. Стойков са тясно свързани с Университета за национално и световно стопанство – доайен на катедра на ЮНЕСКО „Медии и обществени комуникации“ и създател на магистърската програма „Връзки с обществеността“. Рецензент на монографията „Медийна грамотност“, подготвяна от целия екип на катедрата в периода 2019-2022 г.

Проф. д.н. Любомир Стойков е и преподавател в СУ „Св. Климент Охридски“ и Националната художествена академия по култура, медии, журналистика, бизнес комуникация, PR, политическа комуникация, ивент мениджмънт, имиджмейкърство, моден дизайн и лайфстайл. Новатор в изследванията на всекидневната култура и медиите, публичното поведение на управляващите, политеймънт, инфотеймънт, политическия дрескод и модните феномени.

Автор е на 20 научни и публицистични книги и на документални филми. Създател и почетен председател на Българската академична асоциация по комуникации. Член е на Съюза на учените в България, Съюза на българските журналисти, Метрополитън мюзиъм – Ню Йорк, PRSA – Ню Йорк и IAMCR – Париж. Носител е на много награди, сред които „Златно перо“ на СБЖ, почетен знак „Св. Климент Охридски“ със синя лента за принос към българската журналистика и образование, почетен знак на президента на Република България за значим принос към българската култура и наука, „Златен век – звезда“ на Министерството на културата, „Жълта роза“ на „Зонта клуб София“, почетен плакет за принос към младежта на Министерството на младежта и спорта и др.

Галерия снимки от Проф. д.н. Любомир Стойков представи новата си книга „Публична комуникация и мед ...