Факултет "Икономика на инфраструктурата"

Катедра „Икономика на туризма“ чества 35-годишен юбилей с дискусионен форум

петък, 21 февруари 2025 7:36

четвъртък, 20 февруари 2025 17:45

По случай 35 години от създаването си катедра „Икономика на туризма“ проведе юбилеен дискусионен форум „Бранд България – гостоприемство в четири сезона с фокус здравен, делови и развлекателен туризъм“ под патронажа на ректора проф. д-р Димитър Димитров.

При откриването проф. д-р Мариана Янева, ръководител на катедра „Икономика на туризма“, посочи, че това е първият толкова широк форум, от всичките 13, които Катедрата е организирала през годините. „На този разностранен форум участват представители от законодателната и изпълнителната централна и местна власт, представители на бизнеса, асоциации на туризма, както и академичната общност на други университети. Много от участниците се включват за първи път във форум на Катедрата.“

Проф. д.н. Таня Парушева, преподавател в Катедрата, проф. д-р Еленита Великова, гл. секретар по науката, директор на Глобалния център за устойчивост на туризма и управление на кризи и преподавател в Катедрата, доц. д-р Ася Панджерова, преподавател в Катедрата, проф. д-р Мариана Янева, ректорът проф. д-р Димитър Димитров, зам.-министърът на туризма Павлин Петров и доц. д-р Янко Христозов, зам-ректор по международната дейност

Ректорът проф. д-р Димитър Димитров поздрави Катедрата както за активната образователна дейност, така и за научната и издателската работа. „За тези години постиженията са многобройни – организирахте десетки научни конференции на национално и международно ниво, дискусионни форуми, издадохте монографични изследвания и научни статии, обучихте студенти, които сега са сред ръководителите в туристическия бранш. Искам да ви пожелая да продължите активната си дейност като престижен образователен център, който подготвя висококвалифицирани професионалисти в сферата на туризма.“ Ректорът каза, че още един атестат за Катедрата е поканата от страна на министъра на туризма наши студенти да вземат участие в подготовката за туристическото изложение в Япония.

По повод 35-годишния юбилей ректорът проф. Димитър Димитров връчи на ръководителя на катедра „Икономика на туризма“ проф. Мариана Янева кристална статуетка на основателя и първи ректор на нашия университет проф. Стефан Бобчев (на снимката долу).

Зам.-министърът на туризма Павлин Петров отправи поздравления от името на министъра на туризма, като пожела УНСС да продължи да бъде един от водещите университети и да изгражда студентите като личности, които да се реализират в живота: „Вярвам, че УНСС ще продължи да бъде сред университетите, които ще налагат стандарти за високо качество в образованието и в научната дейност“. Той пожела на студентите да бъдат амбициозни, да не спират да вярват в своите сили и да се надграждат всеки ден. Зам.-министърът обърна внимание, че туризмът бележи ръст, но трябва да се надгражда, за да се отговори на изискванията на потребителите.

Проф. д-р Матилда Александрова, зам.-ректор по учебната дейност, поздрави Катедрата за форума, който отразява нейната дейност – интеграция между студентите и преподавателите, интегриране на хората от практиката в учебния процес, интегриране на местните органи на властта, както и централната власт при формиране на важните политики в областта на туризма. „Впечатлена съм от това, което е постигнато от Катедрата през годините – модерни учебни програми и планове, разработени с активната роля както на студентската общност, така и на представителите на бизнеса.“ Тя пожела постигнатото да стане традиция и „Бранд България“ да бъде реализиран.

Проф. д-р Цветана Стоянов, зам.-ректор по институционално и бизнес сътрудничество и студентски политики, отправи поздрави от името на катедра „Управление“, на която е ръководител, като посочи, че „през тези три и половина десетилетия катедра „Икономика на туризма“ е неизменен фактор в подготовката на висококвалифицирани специалисти, които успешно прилагат своите знания и умения в туристическия сектор у нас и чужбина“. Тя допълни, че през годините Катедрата се е утвърдила като водещ академичен и научноизследователски център, чиято работа допринася за развитието на такъв стратегически и значим отрасъл, какъвто е туризмът. „Работата на Катедрата се отличава с актуалност и приложимост в динамично развиващата се туристическа индустрия. Тя не само формира бъдещите лидери в туризма, но и изгражда мостове между науката и практиката.“

Проф. Цветана Стоянова, проф. Матилда Александрова

Доц. д-р Янко Христозов, зам.-ректор по международната дейност, поздрави Катедрата за нейната активност през годините и съобщи, че благодарение на нейните усилия „УНСС е на финала на създаване на дуална магистърска програма с най-големия узбекистански университет – Националния университет на Узбекистан, чрез която очакваме да се обучават узбекистански студенти в България“. Припомняйки мотото на УНСС „Пътят на успеха минава през УНСС“, той предложи слогана „Пътищата на международните туристи минават през България“.

В дискусионната част на форума своите тези, визии и мнения по тематичните области на програмата споделиха представителите на законодателната власт – Комисията по туризъм в НС, на изпълнителната власт – експерти от Министерството на туризма, на местната изпълнителна власт, както и представителите на водещите туристически дестинации в България, на организациите за управление на туристическите райони и на туристическите сдружения.

Областният управител на Благоевград Георги Динев подчерта, че туризмът е станал най-бързо развиващия се отрасъл: „УНСС е мястото, където се дава най-голям шанс за развитие на младите хора. Всички ние, които сме тук, трябва да направим необходимото те да останат и да развиват потенциала си в България. А чрез такива форуми нека направим така, че България да седне на голямата маса редом до високоразвитите европейски страни в отрасъл туризъм“.

„Когато говорим за туризма използваме високопарни думи, но, за да ги изпълним със съдържание, трябва да си подаваме ръка, защото тогава нещата могат да се случат“, посочи кметът на Сандански Атанас Стоянов. „Иска ми се да има устойчива политика по тази линия. Този форум показва, че вървим в правилната посока – да намерим алгоритъма заедно. УНСС е двигателят на такива срещи.”

Димитър Чолев, директор на дирекция „Култура, образование и туризъм“ в община Петрич, сподели за успехите на общината в областта на туризма и усилията, които полага за неговото развитие.

Трайчо Трайков, кмет на район „Средец“ и възпитаник на УНСС, посочи: „Брандът трябва да се управлява. Проблемът и благословията е, че в България по отношение на туризма имаме от всичко. Нашата роля и задача е да намерим в какво сме най-добри и можем да продаваме най-скъпо. В тази връзка темата за четирите сезона е истинско попадение.“

Антон Пенев, директор оперативна програма „Туризъм“, София, също даде пример за политиката в София и отправи някои послания към местната и държавната власт, като предложи академичната общност и студентите да получават данните, които туристическият бранш подава към държавните структури.

Александър Серафимов от Столична община посочи, че работата на Общината е фокусирана да се подобри сътрудничеството с академичната общност.

Председателят на комисията по туризъм в Пловдив Стефан Послийски предложи да се изработи интегриран план за туризма, с който да се ангажира държавата. Той уточни, че браншът има все повече нужда от висшето образование, защото липсват кадри.

Тодор Иванджиков, председател на Асоциация на българската авиационна индустрия, констатира, че „липсва правилната реклама – кратко и ясно да се представи България. Нужно е да се инвестира в маркетинга на „Бранд България“ като интересна и качествена дестинация.“

Своите визии и тези споделиха и другите участници във форума, който продължи с пленарни доклади на проф. д-р Мариана Янева, проф. д-р Манол Рибов, доайен на Катедрата, Prof. Dr. Liliya Terzieva, Hague University of Applied Sciences, Hague, Netherlands.

Бяха проведени и дискусии по тематичните направления с експерти от туристическия бизнес (хотелиери, туроператори, транспортни компании, ентъртейнмънт компании), от катедра „Икономика на туризма“, от други катедри на УНСС, както и от други водещи университети и училища по икономика и туризъм в страната. Бяха проведени няколко уъркшопа, сред които „Маркетингово управление на туристическа дестинация България“ и „Дигитална свързаност и новите професии в туризма. Дигитални предприемачи с генериране на идеи, насочени към инвеститори.“

Галерия снимки от Катедра „Икономика на туризма“ чества 35-годишен юбилей с дискусионен форум ...