Факултет "Икономика на инфраструктурата"

лекция на тема „Права и задължения на потребителите при онлайн пазаруване в ЕС“

петък, 05 май 2023 7:59

Публична

четвъртък, 04 май 2023 16:13

Полезни съвети и насоки при онлайн пазаруването представи Соня Спасова, директор на Европейския потребителски център в България, която беше гост лектор в УНСС по покана на Научноизследователския център по търговия към катедра „Икономика на търговията". Тази публична лекция се реализира в рамките на подписания договор за сътрудничество между УНСС, Комисията за защита на потребителите и Европейския потребителски център - България, който функционира към Комисията. Това е втората лекция, която подпомага учебното съдържание на студентите.

Доц. д-р Бисер Петков, директор на Научноизследователския център по търговия, Соня Спасова, директор на Европейския потребителски център в България, проф. д-р Еленита Великова, главен секретар по науката в УНСС и директор на Глобален център за устойчивост на туризма и управление на кризи и Анита Каменова, юрисконсулт в Европейския център

„Радвам се, че темата на днешната лекция предизвика интереса не само на студентите, но и на техните преподаватели, защото, както е казал американският президент Джон Кенеди преди 50 години пред Американския сенат, „по дефиниция всички сме потребители“. Нормално е да познаваме своите права като потребители и да ги устояваме, а  госпожа Соня Спасова ще ни даде  практически съвети, които ще ни бъдат от полза“, каза доц. д-р Бисер Петков, преподавател в катедрата и директор на Научноизследователския център по търговия. 

Проф. д-р Еленита Великова, главен секретар по науката, приветства госпожа Соня Спасова за интересната тематика на нейната лекция от името на ректорското ръководство. „През последните години онлайн пазаруването изключително е повишило своите обеми. И всеки от нас като потребител си задава въпроси – дали е истински този сайт, дали ще дойде доставката, безопасно ли е да си дам номера на дебитната карта“, каза проф. Великова.

Европейският потребителски център в България разрешава казуси с онлайн пазаруването като комуникира с центровете във всички държави, членки на ЕС, + Исландия, Норвегия и Обединеното царство, както и с търговците. Помага безплатно и бързо за извънсъдебното разрешаване на проблема, възникнал при онлайн пазаруване от страна на хора, които живеят в България и са купили стока от чужбина.

Соня Спасова акцентира върху факта, че тяхната дейност е свързана с извънсъдебното разрешаване на спорове и те нямат право да задължат търговеца, да го глобят или по друг начин да го заставят да разреши казуса, а могат да му въздействат само чрез убеждаване, припомняне на европейското законодателство и етичните правила в търговията.  Те работят по жалби, подадени от потребители, физически лица, по отношение на някакво оплакване от търговец – юридическо лице в Европа. „За миналата година разгледаните жалби са 120 000 и върнатите пари са близо 10 млн. евро“, каза госпожа Спасова.

         
Соня Спасова

Студентите и преподавателите получиха ценни съвети във връзка с купуването онлайн на стоки от чужбина, като първият беше да проверяват какво е юридическото лице, от което искат да купят стоката, има ли физически адрес и телефони за контакт, каквито са задължителните изисквания. „Ако един търговец дава само имейл адрес, е твърде съмнително“, предупреди г-жа Спасова.
Освен това търговецът е длъжен да предостави подробна информация относно крайната цена на стоката, която предлага, с включено ДДС, относно начина на плащане и възможностите за доставка. Правото на отказ от закупената стока е в рамките на 14 дни, но има и стоки, които не могат да бъдат върнати, като храни и напитки, музика и филми, книги и разопакована козметика, както и резервация за хотел и самолетни билети.
Директорът на Европейския потребителски център - България препоръча да се плаща с дебитни и кредитни карти, а не с банкови преводи. „Правната регламентация е, че всяко едно плащане може да бъде оспорено в рамките на 13 месеца“. Посъветва да се проверява доставката в присъствието на куриера и ако стоката липсва или е повредена, да се направи рекламацията пред куриера. „Рекламацията трябва да е към този, на който сте платили, а не към платформа или сайт и трябва да знаете, че търговецът решава по какъв начин ще компенсира клиента си - дали ще направи ремонт на стоката или ще я замени, или ще върне парите. Пишете, не правете рекламация по телефони, пишете имейли, защото те са писмени доказателства“, посъветва госпожа Спасова.
Цялата информация по темата „Права и задължения на потребителите при онлайн пазаруване в ЕС“ можете да намерите ТУК.
Информация за правата на потребителите, както и за жалбите, можете да намерите на страницата на Европейския потребителски център - България

Галерия снимки от  лекция на тема „Права и задължения на потребителите при онлайн пазаруване в ЕС“ ...