Генералният директор на БТА изнесе публична лекция пред студенти от катедра „Медии и обществени комуникации“
„Бъдещето на новините“ беше темата на публичната лекция, която генералният директор на БТА Кирил Вълчев изнесе пред студенти от катедра „Медии и обществени комуникации“.
Събитието е част от поредицата лекции „Медийни класове“, организирани от катедра „Медии и обществени комуникации“ вече 6-та година. Катедрата кани доказани професионалисти, ръководители на медии, преподаватели, учени от България и чужбина да изнасят лекции пред нейните бакалаври, магистри и докторанти.
Доц. д-р Стела Ангова, ръководител катедра „Медии и обществени комуникации", Кирил Вълчев, генерален директор на БТА, проф. д-р Димитър Димитров, ректор на УНСС |
Ректорът на УНСС проф. д-р Димитър Димитров благодари на генералния директор на БТА за партньорството, което от години осъществяват двете институции, за организираните стажове в БТА, за обученията и изнесените лекции. „Това е много добра инициатива на катедрата, която вече е катедра на ЮНЕСКО и за мен е удоволствие да дам старта на лекцията на Кирил Вълчев, с който си партнираме от първия ден, в който беше избран за изпълнителен директор“, каза проф. Димитров.
Проф. д-р Димитър Димитров |
„Много сме щастливи, че първата лекция за тази 6-та година е именно на Кирил Вълчев, избран от НС през 2021 г. за изпълнителен директор на БТА, български журналист и юрист в областта на правото на интелектуалната собственост, човек с голям опит, работил в Дарик радио и в „Дойче Веле“, представи лектора ръководителят на катедра „Медии и обществени комуникации" доц. д-р Стела Ангова.
Доц. д-р Стела Ангова |
Кирил Вълчев започна своята лекция с въведение за създаването на информационните агенции, като българската е една от първите, създадена през 1898 г. Той разясни основните функции на БТА, които са да събира информация от чужбина и да я предоставя на българските медии, да предава информация в чужбина за България на английски език и да събира информация от България за България. „Затова БТА има кореспонденти във всички големи градове, а от 2 години създадохме и две нови специализирани редакции – „Култура, образование и наука“ и „Икономика“, каза г-н Вълчев.
Кирил Вълчев |
По отношение на темата „Бъдещето на новините“ той акцентира на голямата промяна, която е настъпила след навлизането на интернет. Преди интернет информационните агенции са продавали новините на медиите, „който има пари си купува информация“, но със свободния достъп до всяка една информация, бизнес моделът се променя. „Медиите отдавна играят ролята на училища, за разлика от училищата, които осигуряват знания за вчерашния ден, медиите дават знания за днес. Новините трябва да бъдат истински, да бъдат доказуеми, да имат източник и този принцип се спазва в БТА“, посочи г-н Вълчев.
Той засегна и темата за голямата опасност от създаване на новини от немедии, без проверки и ясен източник и без да се носи отговорност.
„Бъдещето на новините, а това бъдеще вече е дошло, е на новини със свободен достъп, тези новини трябва да бъдат истински, те трябва да носят знания за днешния ден, като пренасят опита от миналото, и да ни обединяват като общност“, обобщи темата г-н Вълчев.